Wednesday, February 05, 2025

AN EMAIL FROM MICHAEL WALLIN

 พอเราได้ไปดูหนังหลายสิบเรื่องในงาน BANGKOK EXPERIMENTAL FILM FESTIVAL 2025 เราก็หวนนึกถึงงาน BEFF ในอดีต โดยเฉพาะงาน BEFF  ในปี 1999 หรือเมื่อ 25 ปีก่อน ซึ่งเป็นเทศกาลที่เปิดโอกาสให้เราได้ดูหนังทดลองที่ดีงามสุด ๆ จากทั่วโลก และเปิดโอกาสให้เราได้พบปะกับผู้กำกับหนังทดลองจากต่างประเทศหลายคนที่มาร่วมงาน BEFF ในปีนั้นด้วย ซึ่งเราที่เป็นคนดูหนังธรรมดา ๆ คนนึง ไม่ได้เรียนด้านภาพยนตร์ และไม่ได้ทำงานใด ๆ ที่เกี่ยวข้องกับภาพยนตร์ ก็รู้สึกตื่นเต้นดีใจมากเป็นพิเศษที่ได้มีโอกาสพูดคุยกับผู้กำกับหนังทดลองจากต่างชาติในงานนั้น อารมณ์ของเราในตอนนั้นอาจจะคล้าย ๆ แฟนวง  BTS  มีโอกาสได้เจอและพูดคุยกับศิลปินในวง 55555


หนึ่งในผู้กำกับหนังทดลองที่มาร่วมงาน  BEFF ในปี 1999 คือ Michael Wallin (1948-2016) ที่นำหนังเรื่อง DECODINGS (1988, A+30) มาฉายในงาน เรากับเขาได้แลกเปลี่ยนอีเมลกันในงาน และหลังจากงาน BEFF 1999 จบลง เรากับเขาก็เขียนอีเมลคุยกันอีก 2-3 ครั้ง ก่อนจะห่างหายกันไป และหลังจากนั้นเราก็ได้ข่าวว่าเขาเสียชีวิตในปี 2016

ไม่รู้อะไรดลใจให้เรารื้อค้นกองกระดาษเก่า และเจออีเมลของ Michael Wallin ที่เราเคย print เก็บไว้ในปี 1999 เราอ่านแล้วก็คิดถึงอดีตที่งดงามมาก ๆ ทั้งงาน BEFF ปี 1999 ที่สุดยอดมาก ๆ, หนังเรื่อง  DECODINGS ที่ดีงาม, อัธยาศัยของ Michael Wallin และมิตรภาพอันงดงามต่าง ๆ ที่เกิดขึ้นในงานครั้งนั้น

เราก็เลยตัดสินใจนำอีเมลฉบับนั้นมาแปะไว้ในที่นี้ด้วยแล้วกัน คิดว่าดวงวิญญาณของ Michael Wallin คงไม่ว่าอะไร เพราะเราอยากรำลึกถึงความทรงจำอันงดงามของเราที่มีต่อตัวเขา, หนังของเขา และเทศกาล BEFF ปี 1999

From:WALLINMFCC@aol.com

Date: Wed,29 Dec 1999 00:59:13 EST
Subject: Re: hello

Dear Jit--
Good to hear from you! Glad you got the meaning of DECODINGS after having
read the script; I thought the section on "pseudo-cutaneous linkage"aka
"goosing" was particularly clever and a good (if tragic) metaphor for the
ways in which boys and teenagers and young men can only connect emotionally,
"fooling around", etc.). The piece was brilliant because it was written
by a
science fiction/fantasy writer who is also a doctor, thus the
pseudo-scientific twist, etc.

I loved Bangkok, and I guess Thailand, though the only time I got out of the
city limits was when the festival folks organized a trip for us to Ayuthaya
(sp.?), which although touristy was beautiful and striking in its mix of the
old and the new. Otherwise, outside the city limits on a small "longtail
boat" trip one day with Supinda and Joe and a couple of other guests,
tributaries off the Chao Praya (sp.?), so that we finally arrived in
the
country: green, green, green, banana and coconut palm trees, houses onstilts
overlooking the river, etc., food boats coming by, mail boats, etc.,very beautiful....

Bangkok was intense, like smoking a pack of cigarettes each day, but as it
plunges headlong into the 21st century its roots still seem in the 19th
(street vendors/stalls, etc.). Loved the Patpong scene! Nightclubs stacked on
top of each other, go-go boys and girls, hookers everywhere, "menus"with
photos of exotic goings-on in the clubs, etc. Visited the Royal Palace and
adjacent temples, mind-blowing! Well, too much to go on about in an email!

I'11 continue to work; next film is called HOUSE OF MIRRORS which I've gotten
a grant for from SF Arts Commission and hoping for a Guggenheim Fellowship in
March. It's an autobiographical piece about me and my twin brother growing up,  utilizing a lot of old home and travel (reg. 8mm) footage...

Thanks for the New Year's e-greeting! Have a happy one!

Stay in touch,
Michael

No comments: