Favorite quote from DOCUMENTARY WORK: HARUN FAROCKI (2004,
Christoph Hübner, A+20):
หนังสารคดีเรื่องนี้เป็นการสัมภาษณ์ Harun Farocki และ
Farocki ก็บอกว่าหนังที่มีอิทธิพลกับเขาอย่างรุนแรงมากคือ NUMÉRO
DEUX (1975, Jean-Luc Godard) นอกจากนี้ ละครเวทีของ Bertolt
Brecht กับศิลปะป็อปอาร์ตของอเมริกาก็มีอิทธิพลกับเขามากๆด้วย เพราะป็อปอาร์ตเป็นการนำเศษเสี้ยวของความจริงมาขยายหรือลดทอน
หรือบางทีก็ทำเพียงแค่สร้างระยะห่างขึ้นมา และการทำเช่นนี้ก็สามารถสร้างวิธีการมองที่แตกต่างไปจากเดิมได้อย่างสิ้นเชิง
“...the breakthrough of American Pop Art. It takes a part of
reality, blows it up, or gives it a half-tone effect, or just creates a
distance. And by doing so it causes a completely new way of looking. Sometimes
in an outrageously simple way or in an ambiguous manner, like with Warhol.
There it’s almost identical with the object, though the “Brillo Box” is now in
a museum. The intention is a very different one here. It’s not critical, may be
affirmative, or even meditative, but politically it’s entirely different. These
two things have influenced me most of all. I even try to exchange the two terms—the
strategy of Pop Art and the strategy of Bertolt Brecht. I don’t distinguish
them and declare them to be different. It’s like a productive misunderstanding.
You understand a word wrongly, and that gives you a new idea.”
No comments:
Post a Comment