Monday, December 11, 2006

ANNE CHARLOTTE ROBERTSON

SCREENOUT PAGE 164
http://xq28.net/s/viewtopic.php?p=192221#192221

ตอบน้อง MATT

อิจฉาน้องมากค่ะที่ได้เรียนกับ JAMES BENNING รู้สึกว่าที่อเมริกามีอาจารย์สอนภาพยนตร์ที่สุดยอดมากมายหลายคน อย่างเช่น

1.CAVEH ZAHEDI ผู้กำกับ I AM A SEX ADDICT (2005, A+)

ถ้าเข้าใจไม่ผิด คุณไทกิ ศักดิ์พิสิษฐ์ ผู้กำกับภาพยนตร์เรื่อง BUNGALOWZEN: THE AMERICAN TRILOGY (2004, A+) ก็ได้เรียนหนังสือกับ CAVEH ZAHEDI ด้วย

เข้าไปดูบล็อกของคุณไทกิ ศักดิ์พิสิษฐ์ได้ที่นี่ค่ะ
http://www.bungalowzen.blogspot.com/


2.DANIEL EISENBERG ผู้กำกับ SOMETHING MORE THAN NIGHT (2003, A+) และ PERSISTENCE (1997)
http://www.imdb.com/name/nm0251973/

เขาอยู่ชิคาโก้ และเป็นอาจารย์สอนคุณอภิชาติพงศ์ วีระเศรษฐกุล ด้วยเหตุนี้กระมังหนังของ DANIEL EISENBERG จึงได้มาเปิดฉายในกรุงเทพทั้งสองเรื่อง ถือเป็นบุญตาของชาวกรุงเทพเป็นยิ่งนัก


3.ULA STOECKL ผู้กำกับ THE SLEEP OF REASON (1984, A++++++++++)

ผู้กำกับหญิงชาวเยอรมันคนนี้ได้ทำงานเป็นอาจารย์ที่ฟลอริดา รู้สึกว่าเธอจะหยุดสร้างหนังไปตั้งแต่ปี 1992 ไม่รู้ว่าเป็นเพราะอะไร แต่เดาว่าหนังแนวเฮี้ยนๆของเธอน่าจะหาทุนสร้างยากพอสมควร

เว็บไซท์ของ ULA STOECKL อยู่ที่นี่ค่ะ
http://www.ula-stoeckl.com/

รายละเอียดเกี่ยวกับ THE SLEEP OF REASON
http://www.ula-stoeckl.com/Film-Seiten/17_Der_Schlaf_E.html

Sleep Of Reason by Ula Stoeckl is the subtle self-determination of one woman, who represents all women: the fight of Dea, representing Medea the goddess, against the rest of the world, against her unfaithful husband, against her immature daughters, against society's lacking comradeship and against the entire pharmaceutical industry.
This woman (Ida di Benedetto) kills them all: the daughters, the rival, herself.

นักดูหนังบางคนใน SENSES OF CINEMA จัดให้ THE SLEEP OF REASON เป็นหนึ่งในสิบหนังที่เขาชอบที่สุดในชีวิตด้วยค่ะ
http://www.sensesofcinema.com/contents/top_tens/archive00.html#phokaew


--เห็นรายชื่อบทความแต่ละบทความในหนังสือ CRITICAL CINEMA แล้วแทบร้องกรี๊ด เพราะเป็นบทความที่น่าอ่านสุดๆ น่าเสียดายที่เขาขายราคาเล่มละประมาณ 1,000 บาท อิจฉานักศึกษาใน UNIVERSITY OF CALIFORNIA จริงๆที่สามารถอ่านนิตยสารนี้ได้ฟรี

รายชื่อบทความใน CRITICAL CINEMA เล่ม 2
http://ark.cdlib.org/ark:/13030/ft2v19n825/

1.Robert Breer
http://filmref.com/notes/archives/robert_breer/index.html

อันนี้เป็นรูป CROSS COUNTRY (1950, ROBERT BREER)
http://www.artline.com/galleries/aaron/paintings/breer/Breer_Untitled_1950.jpg


2.Michael Snow

อันนี้เป็นรูปผลงานศิลปะของ MICHAEL SNOW
http://www.jackshainman.com/dynamic/images/detail/Michael_Snow_Installation_View_of_Solar_Breath_Northern_Caryati_446_539.jpg

2.1 SOLAR BREATH (NORTHERN CARYATIDS) (2002, MICHAEL SNOW)
http://www.jackshainman.com/dynamic/images/detail/Michael_Snow_Solar_Breath_Northern_Caryatids_2002_447_539.jpg

2.2 POWER OF TWO (2003, MICHAEL SNOW)
http://www.jackshainman.com/dynamic/images/detail/Michael_Snow_Powers_of_Two_2003_109_539.jpg

2.3 SSHTOORRTY (2005, MICHAEL SNOW)
http://www.jackshainman.com/dynamic/images/detail/Michael_Snow_Sshtoorrty_2005_video_still_252_539.jpg

2.4 FLASH! (MICHAEL SNOW)
http://www.jackshainman.com/dynamic/images/detail/Michael__Snow_Flash_5_518.jpg


3.Jonas Mekas

3.1 รูปจาก AS I WAS MOVING AHEAD OCCASIONALLY I SAW BRIEF GLIMPSES OF BEAUTY (2000, JONAS MEKAS)
http://www.logosjournal.com/JONAS01.JPG

3.2 รูปจาก HE STANDS IN THE DESERT COUNTING THE SECONDS OF HIS LIFE (1986, JONAS MEKAS)
http://www.logosjournal.com/JONAS3.jpg
http://www.logosjournal.com/JONAS5.jpg

3.3 รูปจาก NOTES FOR JEROME (1981, JONAS MEKAS)
http://www.logosjournal.com/JONAS4.jpg

3.4 รูปจาก REMINISCENCES OF A JOURNEY TO LITHUANIA (1972, JONAS MEKAS)
http://www.logosjournal.com/JONAS02.JPG


4.Bruce Baillie
เคยดูหนังของเขาบางเรื่อง เท่าที่พอนึกออกตอนนี้ก็มี
4.1 ALL MY LIFE (1966, A+++++)
4.2 CASTRO STREET (1966, A+++++)
4.3 TUNG (1966, A+++++)
4.4 QUICK BILLY (1971, A)
http://www.canyoncinema.com/B/Baillie_Billy2.JPG
4.5 THE P-38 PILOT (1990, A-)

เว็บไซท์ของ BRUCE BAILLIE
http://www.brucebaillie.net/


5.Yoko Ono


6.Anthony McCall
http://www.anthonymccall.com/
รูปจากผลงานของ ANTHONY MCCALL

6.1 LINE DESCRIBING A CONE (1973)
http://www.anthonymccall.com/gfx/340/r715a.jpg

6.2 LONG FILM FOR FOUR PROJECTORS (1974)
http://www.anthonymccall.com/gfx/340/LFF4P-Photograph01(col)web.jpg

6.3 DOUBLING BACK (2003)
http://www.anthonymccall.com/gfx/340/DB-Photo03.jpg

6.4 BETWEEN YOU AND I (2006)
http://www.anthonymccall.com/gfx/340/yai_install.jpg

6.5 ปกหนังสือ ANTHONY MCCALL: THE SOLID LIGHT FILMS AND RELATED WORKS
http://ec1.images-amazon.com/images/P/0810123185.01._SS500_SCLZZZZZZZ_V1105033904_.jpg
Anthony McCall's Line Describing a Cone has long been a classic of American avant-garde cinema, but because it was most often screened in dusty Soho lofts in the past, the piece was little known to a wider audience. The inclusion of Line Describing a Cone,1973 in the Whitney Museum of American Art exhibition "Into the Light: the Projected Image in American Art, 1964-1977" has opened McCall's work to a great deal of interest both in America and abroad. While curators are only now beginning to mine the history of the projected image in art, McCall continues to be one of the most important of the Post-Minimalist artists to use projected film.


7.Andrew Noren

7.1 รูปจาก TIME BEING (2001, ANDREW NOREN) ซึ่งมีความยาว 55 นาที
http://www.hi-beam.net/views/jpegs2001/noren2.gif

อ่านเพิ่มเติมเกี่ยวกับ ANDREW NOREN ได้ที่
http://www.hi-beam.net/instants/
Cinema isn't materials.It's refined, imaginative seeing...darkness made visible.It existed long before modern devices, since the first opening of the firstanimal eyelid...scene one, take one

When solar light (Sun's thought?) and our own light-of-mind meet, whateverthe medium, cinema is possible.This is a spiritual transaction.

7.2 รูปจาก THE ADVENTURES OF THE EXQUISITE CORPSE
http://www.roberthaller.com/firstlight/noren.jpg


8.Anne Robertson
http://www.thestranger.com/seattle/Content?oid=5672

LIFE JUST BREAKS your heart, and Anne Robertson's work is life itself. Since 1979, Anne Robertson, a diagnosed manic-depressive and borderline schizophrenic, has kept a Super-8 diary. The subjects of this now-labyrinthine work are those you might expect to find in any diary: the colors of the day, the growth of favorite plants (Robertson is an avid organic gardener), visits from friends. A drive to a relative's house or a walk through the woods may occupy a whole day; fractured close-ups of Robertson talking to the camera may telescope months at a time.

One year-long record deals largely with the death of her niece; the resultant meditation--culminating in Robertson asserting her right to grieve--is among the most moving cinematic works I've ever seen.

รูปจากภาพยนตร์ของ ANNE CHARLOTTE ROBERTSON
8.1 SUBWAYS (1976)
http://www.cinedoc.org/IMG/IMP/OEUVRE/PHOTOS/RACsubways.jpg

8.2 GOING TO WORK (1981)
http://www.cinedoc.org/IMG/IMP/OEUVRE/PHOTOS/RACgoingto.jpg

8.3 FIVE YEARS DIARY – REEL 31 NIAGARA FALLS (1983)
http://www.cinedoc.org/IMG/IMP/OEUVRE/PHOTOS/RACniagara.jpg

8.4 FIVE YEARS DIARY – REEL 80 EMILY DIED (1994)
http://www.cinedoc.org/IMG/IMP/OEUVRE/PHOTOS/RACemily.jpg


9.James Benning


10.Lizzie Borden
อ่านเรื่องของ LIZZIE BORDEN ได้ที่
http://xq28.net/s/viewtopic.php?t=11017


11.Ross McElwee
เคยดูหนังของเขาแค่เรื่องเดียว ซึ่งก็คือ SHERMAN’S MARCH (1986, A+)
http://ec2.images-amazon.com/images/P/B0001ADAS8.01._SS500_SCLZZZZZZZ_V1077295043_.jpg

*****ตอนนี้หนังของ ROSS MCELWEE มีขายในรูปแบบดีวีดีแล้วถึง 6 เรื่อง*****
http://ec2.images-amazon.com/images/P/B000B5XPK6.01._SS500_SCLZZZZZZZ_V1125420387_.jpg


12.Su Friedrich (ผู้กำกับหนังเลสเบียน)
http://www.sufriedrich.com/
เคยดูหนังของซู ฟรีดริชแค่เรื่องเดียว ซึ่งก็คือ SINK OR SWIM (1990, A)
http://www.sufriedrich.com/images/film_images/sink02.jpg

*****ตอนนี้หนังของ SU FRIEDRICH มีขายในรูปแบบดีวีดีแล้วถึง 13 เรื่อง*****
สั่งซื้อดีวีดีของเธอได้ที่
http://www.outcast-films.com/


รูปจากผลงานของ SU FRIEDRICH

12.1 SEEING RED (2005)
http://www.sufriedrich.com/images/film_images/red8.jpg

12.2 THE HEAD OF A PIN (2004)
http://www.sufriedrich.com/images/film_images/hp4.jpg

12.3 THE ODDS OF RECOVERY (2002)
http://www.sufriedrich.com/images/film_images/odds10.jpg

12.4 HIDE AND SEEK (1996)
http://www.sufriedrich.com/images/film_images/hide06.jpg

12.5 DAMNED IF YOU DON’T (1987)
http://www.sufriedrich.com/images/film_images/damned02.jpg


13.Anne Severson (On Near the Big Chakra) Laura Mulvey (On Riddles of the Sphinx) Yvonne Rainer (On Privilege)

If Yvonne Rainer's films explore “the ways in which art was undemocratic, ideological, fraught with problems related to power and authority, and decidedly mediated”, she had already undertaken an exploration of such issues within her choreographic work.
http://www.sensesofcinema.com/contents/directors/03/rainer.html

รูปจากผลงานการเต้นระบำของ YVONNE RAINER
http://www.thinkdance.org/TH-DNCE/mss/rainer.htm

13.1 PARTS OF SOME SEXTETS (1965)
http://www.thinkdance.org/TH-DNCE/mss/Trio-1.jpg

13.2 TRIO A (1966)
http://www.thinkdance.org/TH-DNCE/mss/rainer.jpg

13.3 THE MIND IS A MUSCLE (1966)
http://www.thinkdance.org/TH-DNCE/mss/Trio-4.jpg

ส่วนภาพยนตร์เรื่อง NEAR THE BIG CHAKRA (1972) ของ ANNE SEVERSON นั้นเป็นการสำรวจอวัยวะเพศหญิงของมนุษย์ 37 คน ที่มีอายุตั้งแต่ 3 เดือนจนถึง 56 ปี

AGNES VARDA พูดถึง NEAR THE BIG CHAKRA ว่า

“The impression made by this film, its impact - has been enormous. ... This film is a new approach to our femininity."


14.Anne Severson (Alice Anne Parker)


15.Trinh T. Minh-ha
มีหนังสือเกี่ยวกับเธออยู่ในห้องสมุดมหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ ท่าพระจันทร์


16.Godfrey Reggio
เคยดูหนังของเขาแค่เรื่องเดียว ซึ่งก็คือ NAQOYQATSI (B+)


17.Peter Watkins
อ่านเรื่องราวของ PETER WATKINS ได้ใน SCREENOUT หน้า 130
http://xq28.net/s/viewtopic.php?t=3437&start=3225

หรือในหนังสือ PETER WATKINS ที่หอกลาง จุฬา

No comments: