FANDO AND LIS
http://filmsick.exteen.com/20070131/fando-and-lis
--ชอบหนังเรื่องนี้มากๆ ในระดับ A+ โดยเฉพาะฉากเปิดเรื่อง, การแบ่งเรื่องออกเป็นตอนๆ และฉากวิปริตพิสดารต่างๆ โดยเฉพาะตอนเผชิญหน้ากับฝูงกะเทยควาย
ชอบ EL TOPO (1970, A+) และ SANTA SANGRE (1989, A+) มากๆเหมือนกัน
เห็นคนพิการใน EL TOPO แล้วทำให้นึกถึงคนพิการในหนังที่เป็นเรื่องแต่งบางเรื่องของ WERNER HERZOG อย่างเช่นในเรื่อง COBRA VERDE (1987, A) แต่คนพิการใน EL TOPO ดูแรงที่สุด ในขณะที่คนพิการใน COBRA VERDE ดูแล้วทำให้รู้สึกว่าโลกโหดร้าย ส่วนคนพิการใน FUR: AN IMAGINARY PORTRAIT OF DIANE ARBUS (2006, STEVEN SHAINBERG) ดูน่ารักและเป็นคนดี
COBRA VERDE ใช้คำโปรยว่า THE SLAVES WILL SELL THEIR MASTERS AND GROW WINGS
http://ec2.images-amazon.com/images/P/6305972796.01._SS500_SCLZZZZZZZ_.jpg
In their last film together, director Werner Herzog drew from actor Klaus Kinski a performance that grounds Kinski's volcanic passions with a new gravity--perhaps age was bringing Kinski down to earth. He plays Cobra Verde, a notorious Brazilian bandit, whom a plantation owner hires to keep his slaves in line. After Cobra Verde impregnates all his daughters, the owner and the authorities conspire to send the bandit to Africa to reopen the slave trade. They expect him to be killed, but through a mixture of his own cunning and the volatile politics of West Africa, Cobra Verde ends up leading an army of women to overthrow the king. Cobra Verde is disjointed, but that doesn't mean it isn't worth watching. Kinski is magnetic in scene after remarkable scene, and though the whole isn't satisfying, the parts certainly are.
เคยดูหนังเรื่อง VIVA LA MUERTE ของ FERNANDO ARRABAL ด้วยเหมือนกัน หนังก็เพี้ยนดี แต่มันไม่สุดขีดและไม่ติดอยู่ในความทรงจำมากเท่าหนังของ ALEJANDRO JODOROWSKY
http://ec1.images-amazon.com/images/P/B00007149L.01._SS500_SCLZZZZZZZ_.jpg
--สิ่งที่ไม่ค่อยชอบในหนังของผู้กำกับกลุ่มนี้คือการฆ่าสัตว์
--พูดถึงเมือง ACAPULCO แล้ว ก็เลยนึกถึงหนังใหม่เรื่องนึงที่อยากดูที่ใช้ฉากหลังเป็นเมือง ACAPULCO ซึ่งก็คือหนังเม็กซิโกเรื่อง DRAMA/MEX (2006, GERARDO NARANJO GONZALEZ)
หนังเรื่องนี้ใช้ฉากหลังเป็นเมืองอาคาปุลโกในปัจจุบัน ซึ่งเป็นเมืองท่องเที่ยวราคาถูกและอยู่ในสภาพเสื่อมโทรม หลังจากที่เมืองนี้เคยเป็นสวรรค์ของนักท่องเที่ยวระดับไฮโซในอดีต โดยหนังเรื่องนี้เล่าถึงคนกลุ่มหนึ่งที่มีเส้นทางชีวิตมาตัดผ่านกันโดยบังเอิญ และหนังก็นำเสนอสิ่งต่างๆอย่างไม่โฉ่งฉ่าง ซึ่งนั่นส่งผลให้หนังเรื่องนี้แตกต่างจากหนังของ ALEJANDRO GONZALEZ INARRITU
เนื้อหาทั้งหมดใน DRAMA เกิดขึ้นในเย็นวันเดียว โดยตัวละครสำคัญในเรื่องนี้ได้แก่เฟร์นันดา หญิงสาวที่ทนแฟนเก่าไม่ไหว, ไฮเม่ ชายวัย 50 ปีที่ผิดหวังกับชีวิต เขาหลบซ่อนตัวอยู่ในที่เงียบๆหลังจากนายจ้างของเขาโดนปล้น และเขาก็ตัดสินใจจะฆ่าตัวตาย อย่างไรก็ดี เขาได้พบกับหญิงสาวผู้มีบุคลิกสดใสชื่อติกริโย ซึ่งทำให้เขาเปลี่ยนใจ
เว็บไซท์ของ DRAMA/MEX
http://www.revolcadero.com/dramamex/
รูปจากหนังเรื่อง DRAMA/MEX
http://outnow.ch/Media/Img/2006/DramaMex/
http://farm1.static.flickr.com/160/377197693_e8bc96bff1_o.jpg
http://farm1.static.flickr.com/172/377197691_2b67a6636a_b.jpg
http://farm1.static.flickr.com/162/377197689_62a6554a29_b.jpg
http://farm1.static.flickr.com/139/377197686_ee1de18123_b.jpg
http://farm1.static.flickr.com/143/377197680_16e11b87ae_b.jpg
--ในความเห็นส่วนตัวของดิฉัน ดิฉันคิดว่าดินแดน MEXICO มีพลังของไสยาศาสตร์สูงมากๆ เหมือนกับเขมรและอียิปต์ และความเฮี้ยนของผืนดินประเทศเม็กซิโกอาจจะเป็นปัจจัยหนึ่งที่ทำให้ประเทศนี้เต็มไปด้วยลัทธิความเชื่อพิธีกรรมแปลกๆ และอาจจะส่งผลให้หนังจากดินแดนนี้เฮี้ยนตามไปด้วย
ผู้กำกับเฮี้ยนๆของเม็กซิโกรวมถึง
1.ALEJANDRO JODOROWSKY
2.LUIS BUNUEL ซึ่งเคยทำหนังในประเทศนี้ในทศวรรษ 1950
3.ARTURO RIPSTEIN ซึ่งเป็นศิษย์เอกของ LUIS BUNUEL และเป็นเจ้าของหนังเฮี้ยนๆอย่าง EL EVANGELIO DE LAS MARAVILLAS (1998, A++++++++++) ซึ่งสร้างจากเรื่องจริงของเด็กสาวคนหนึ่งที่ได้รับการอุปโลกน์ให้เป็นเจ้าลัทธิประหลาด และเธอก็ออกกฎใหม่ให้ชายหนุ่มทุกคนในลัทธิมาร่วมรักกับเธอ (ช่างเป็นไอเดียที่ดีจริงๆ)
http://cvc.cervantes.es/actcult/cine/personajes/imagenes/ripstein/evangelio.jpg
http://cinemexicano.mty.itesm.mx/imagenes/evangelio.jpg
4.CARLOS REYGADAS เจ้าของหนังเฮี้ยนอย่าง JAPON (2002, A+) และ BATTLE IN HEAVEN (2005, A+)
5.JUAN LOPEZ MOCTEZUMA (1932-1995) เขาเคยร่วมงานกับ JODOROWSKY และเขาเคยกำกับหนังเรื่อง
5.1 ALUCARDA (1978) หรือ SISTERS OF SATAN
http://ec2.images-amazon.com/images/P/B0002V7SLQ.01._SS500_SCLZZZZZZZ_.jpg
5.2 THE MANSION OF MADNESS (1973)
http://ec2.images-amazon.com/images/P/B0007GP6S8.01._SS500_SCLZZZZZZZ_.jpg
สร้างจากบทประพันธ์ของ EDGAR ALLAN POE และได้รับคำวิจารณ์ว่าเหมือนกับ LUIS BUNUEL + FEDERICO FELLINI + KEN RUSSELL
JOURNEY OF A LIFETIME
--พูดถึงการเดินทางที่เฮี้ยนสุดๆของ FANDO AND LIS แล้ว ทำให้เกิดคำถามว่า
“ถ้าหากคุณจำเป็นต้องเดินทางไปกับตัวละครชุดใดชุดหนึ่งในตัวเลือกเหล่านี้ คุณจะเลือกเดินทางไปกับตัวละครชุดใด และเพราะอะไร”
1.FANDO + LIS ใน FANDO AND LIS (1967, ALEJANDRO JODOROWSKY, A+++++)
http://ec1.images-amazon.com/images/P/B00005Y7WW.01._SS500_SCLZZZZZZZ_.jpg
2.เรือของ MADAME X ใน MADAME X: AN ABSOLUTE RULER (1978, ULRIKE OTTINGER, A+++++++++++++++)
http://www.ulrikeottinger.com/img/fmx/07-47.jpg
3. เรือของ ANA PLANETA ใน SWEET MOVIE (1974, DUSAN MAKAVEJEV, A+++++++++++++++)
http://cine-filia.iespana.es/cine-filia/peticiones/carteles/sweet%20movie.jpg
the revolutionary, pedophile, and mad killer Anna Planeta (Anna Prucnal) makes candy in her boat while sailing through the canals of a city that seems to be Amsterdam. She meets the sailor Potemkin (Pierre Clementi) and they have a torrid affair. Meanwhile she uses her candies to seduce young boys and kill her lovers.
4.สองสามีภรรยาใน WEEK-END (1967, JEAN-LUC GODARD, A++++++++++)
A supposedly idyllic weekend trip to the countryside turns into a never-ending nightmare of traffic jams, revolution, cannibalism and murder as French bourgeois society starts to collapse under the weight of its own consumer preoccupations
http://perival.com/delillo/weekend.jpeg
5.พระเอกนางเอกใน WILD AT HEART (1990, DAVID LYNCH, A+++++)
http://ec1.images-amazon.com/images/P/B00062IVM6.01._SS500_SCLZZZZZZZ_.jpg
Lula's psychopathic mother goes crazy at the thought of Lula being with Sailor, who just got free from jail. Ignoring Sailor's probation, they set out for California. However their mother hires a killer to hunt down Sailor. Unaware of this, the two enjoy their journey and themselves being together... until they witness a young woman dying after a car accident - a bad omen.
6.เดินทางตามหารูปภาพที่หายสาบสูญในเกาะ DJERBA ในประเทศตูนิเซีย ร่วมกับกลุ่มนักศึกษาใจคด ใน EDEN AND AFTER (1970, ALAIN ROBBE-GRILLET, A+++++++++++++++)
7.เดินทางร่วมกับนางเอกหนังเรื่อง “4” (2005, ILYA KHRZHANOVSKY, A++++++++++) เพื่อกลับหมู่บ้านของนางเอก
http://www.hifi.nl/gfx/4_600_050906_3.jpg
8.เดินทางล่องแม่น้ำเพื่อไปสร้างโรงโอเปร่ากลางป่าเปรูใน FITZCARRALDO (1980, WERNER HERZOG, A) โดยต้องขนเรือข้ามภูเขาแบบในหนังเรื่องนี้
http://ec1.images-amazon.com/images/P/B00001ODHV.01._SS500_SCLZZZZZZZ_.gif
9.เดินทางเข้า THE ZONE ใน STALKER (1979, ANDREI TARKOVSKY)
http://ec1.images-amazon.com/images/P/B000I8OOG0.01._SS500_SCLZZZZZZZ_V40098010_.jpg
Near a gray and unnamed city is the Zone, an alien place guarded by barbed wire and soldiers. Over his wife's numerous objections, a man rises in the dead of night: he's a stalker, one of a handful who have the mental gifts (and who risk imprisonment) to lead people into the Zone to the Room, a place where one's secret hopes come true. That night, he takes two people into the Zone: a popular writer who is burned out, cynical, and questioning his genius; and a quiet scientist more concerned about his knapsack than the journey. In the deserted Zone, the approach to the Room must be indirect. As they draw near, the rules seem to change and the stalker faces a crisis.
10.เดินทางร่วมกับกลุ่มคาวบอยหนุ่มสาวใน THE SHOOTING (1967, MONTE HELLMAN, A-) โดยไม่แน่ใจว่าใครกำลังล่าใคร, ใครถูกล่า, เราจะเดินทางไปไหน, เกิดอะไรขึ้นก่อนหน้านี้กันแน่, จะเกิดอะไรขึ้นในอนาคต และสิ่งที่กำลังเกิดขึ้นในตอนนี้จริงๆแล้วมันคืออะไร
http://ec2.images-amazon.com/images/P/B00004W5VE.01._SS500_SCLZZZZZZZ_.jpg
11.เดินทางท่องอวกาศไปกับยานอวกาศในหนัง DARK STAR (1974, JOHN CARPENTER, A) และคุณอาจต้องเผชิญกับลูกระเบิดกวนประสาท ที่ยืนยันว่า ตัวเอง EXIST โดยให้เหตุผลว่า “ I THINK, THEREFORE I AM.” โดยก่อนระเบิด ลูกระเบิดตัวนี้จะพูดว่า LET THERE BE LIGHT
http://ec2.images-amazon.com/images/P/B00000F169.01._SS500_SCLZZZZZZZ_.jpg
ถ้าหากคุณเล่นกระดานโต้คลื่นไม่เป็น ขอแนะนำว่าคุณไม่ควรขึ้นยานอวกาศลำนี้เป็นอันขาด
บทสนทนาระหว่างตัวละครกับลูกระเบิด
DOOLITTLE (BRIAN NARELLE): Hello, Bomb? Are you with me?
Bomb #20: Of course.
Doolittle: Are you willing to entertain a few concepts?
Bomb #20: I am always receptive to suggestions.
Doolittle: Fine. Think about this then. How do you know you exist?
Bomb #20: Well, of course I exist.
Doolittle: But how do you know you exist?
Bomb #20: It is intuitively obvious.
Doolittle: Intuition is no proof. What concrete evidence do you have that you exist?
Bomb #20: Hmmmm... well... I think, therefore I am.
Doolittle: That's good. That's very good. But how do you know that anything else
exists?
Bomb #20: My sensory apparatus reveals it to me. This is fun.
Low-budget story of four astronauts in deep space, whose mission is to destroy unstable planets in star systems which are to be colonised. The late Commander Powell is stored in deep freeze, where he is still able to offer advice. As their mission nears completion, they must cope with a runaway alien which resembles a beach-ball, faulty computer systems, and a "smart bomb" who thinks it is God.
12.เดินทางไปเผชิญกับกับดักแห่งเนินทรายใน WOMAN IN THE DUNES (1964, HIROSHI TESHIGAHARA, A+)
http://ec2.images-amazon.com/images/P/B00003G4JA.01._SS500_SCLZZZZZZZ_.gif
13.เดินทางไปเผชิญกับกับดักแห่งเนินทรายใน THE HOUSE OF SAND (2005, ANDRUCHA WADDINGTON, A+)
รูปหน้าของ ANDRUCHA WADDINGTON
http://www.indiewire.com/people/AndruchaWaddington.jpg
http://www.indiewire.com/people/thehouseofsand.jpg
14.เดินทางไปปิกนิกกับกลุ่มนักเรียนสาวใน PICNIC AT HANGING ROCK (1984, PETER WEIR, A+)
http://hem.passagen.se/fredrika.moberg/images/Picnic_At_Hanging_Rock-front.jpg
15.เดินทางไปกับ ROMAIN DURIS ใน BORN OF A STORK (1998, TONY GATLIF, A+) ผู้ที่สามารถเสกให้ตัวคุณหายไปได้ทุกเมื่อ
http://farm1.static.flickr.com/132/377251666_1bd1c05647_o.jpg
Friday, February 02, 2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment