Tuesday, March 04, 2008

CLICK (2006) VS. JEANNE DIELMAN

This is my comment in Filmsick’s blog:
http://filmsick.exteen.com/20080303/jeanne-dielman-23-quai-du-commerce-1080-bruxelles

--ขอบคุณมากๆค่ะที่เขียนถึงหนังเรื่องนี้ได้อย่างดีมากๆ ส่วนตัวดิฉันเองนั้น ต้องขอขอบคุณน้องเต้อย่างมากๆด้วยที่ให้ดีวีดีเรื่องนี้มา

--สำหรับดิฉันเองนั้น หลังจากดูหนังเรื่องนี้แล้ว รู้สึกว่าตัวเองถูกผี Delphine Seyrig เข้าสิงอยู่ระยะหนึ่ง เพราะก่อนหน้านั้นดิฉันมักจะเบื่อหน่ายกับการทำกิจวัตรประจำวัน และมักจะอยากผ่านช่วงเวลาแบบนี้ไปเร็วๆแบบพระเอกหนังเรื่อง CLICK (2006, Frank Coraci, A-/B+) หรือไม่งั้นดิฉันก็มักจะใจลอยเวลาทำกิจวัตรประจำวัน มักจะนึกถึงเรื่องโน้นเรื่องนี้ไปเรื่อยๆ แต่หลังจากดู JEANNE DIELMAN แล้ว ดิฉันกลับพบว่าตัวเองมีสมาธิสูงมากในการทำกิจวัตรประจำวัน และรู้สึกมีความสุขกับการทำกิจวัตรประจำวันอย่างมาก (ตัวละครใน JEANNE DIELMAN อาจจะไม่มีความสุขสักเท่าไหร่กับการทำกิจวัตรประจำวัน แต่หนังเรื่องนี้กลับทำให้ดิฉันรู้สึกมีความสุขกับการทำกิจวัตรประจำวันด้วยลีลาสง่างาม)

--ในนิตยสาร FILM COMMENT เล่มเดือน JAN/FEB 2008 มีบทความเกี่ยวกับ Delphine Seyrig ที่เขียนโดย Joe Milutis โดยบทความนี้ตั้งข้อสังเกตว่า Delphine Seyrig อาจถือได้ว่าเป็นดาราหนังเงียบคนสุดท้าย เพราะถึงแม้เธอจะเล่นหนังเสียง แต่บทของเธอมักจะพูดน้อยมาก หรือไม่ก็บทของเธอจะเกี่ยวข้องกับ “ภาพ” และ “เสียง” ที่ไม่สัมพันธ์กัน ตั้งแต่ใน PULL MY DAISY (1959, Robert Frank), LAST YEAR AT MARIENBAD, INDIA SONG, JEANNE DIELMAN และรวมถึง ACCIDENT (1967, Joseph Losey)

--J. Hoberman wrote about JEANNE DIELMAN in the book THE VILLAGE VOICE FILM GUIDE. This is a quote from Hoberman’s article:

“Obviously, JEANNE DIELMAN has its European precursors as well. The best known is Straub-Huillet’s CHRONICLE OF ANNA MAGDALENA BACH, but there’s also the Hamburg-based avant-gardist Hellmuth Costard’s THE OPPRESSION OF WOMAN IS PRIMARILY EVIDENT IN THE BEHAVIOR OF WOMEN THEMSELVES, an hour-long film of a male hippie doing a housewife’s chores. But whether Akerman was inspired, influenced, or just anticipated by Costard is moot. JEANNE DIELMAN is the film that changed the face of contemporary European cinema.”

--Manny Farber and Patricia Patterson wrote about JEANNE DIELMAN in an important article KITCHEN WITHOUT KITSCH, which is included in the book NEGATIVE SPACE. Here are some quotes from the article:

“The images of the wife and daughter waiting at the dinner table for Hans to come home in Fassbinder’s THE MERCHANT OF FOUR SEASONS had the same visual stillness and handsomeness containing suppressed nerves at the dinner table as the scenes with mother and son in Chantal Akerman’s JEANNE DIELMAN, 23 QUAI DE COMMERCE, 1080 BRUXELLES: the same sparsity of dialogue, phrases like “Isn’t the beef better this week than last, I added less water this time” or “Don’t read at the table” or “I’ve received a letter from Aunt Fernande in Canada.” Each of Jeanne’s isolated remarks is responded to by a OUI, a grunt, a nod, and each one preceded and followed by an uneasy but unaccented silence. This is Bressonian territory. But unlike the dinner-table scenes in MERCHANT, in this film one gets the entire meal: its purchase, preparation, consumption, the cleaning up of the table and washing of the dishes, all this conveyed through images of terrific clarity.”

The article also compared JEANNE DIELMAN to Chardin’s paintings.
http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/chardin/
http://www.wga.hu/frames-e.html?/html/c/chardin/index.html

Some paintings by Chardin

THE SILVER GOBLET
http://farm3.static.flickr.com/2113/2310414444_1e76ed2834_o.jpg

A LEAN DIET (1731)
http://farm4.static.flickr.com/3019/2310414446_c7fb5af0f3_o.jpg

THE COPPER DRINKING FOUNTAIN (1734)
http://farm3.static.flickr.com/2342/2310414428_c7a834629d_o.jpg

PIPES AND DRINKING PITCHER (1737)
http://farm4.static.flickr.com/3212/2310414450_290e5eee31_o.jpg

STILL LIFE WITH GLASS FLASK AND FRUITS (1750)
http://farm3.static.flickr.com/2164/2310414442_326a4389b4_b.jpg

STILL LIFE WITH DEAD PHEASANT AND HUNTING BAG (1760)
http://farm4.static.flickr.com/3171/2310414436_517eeda5b1_o.jpg


























No comments: