แม่หมีซื้อหนังสือนิทาน “ลูกหมีคันคะเยอ”
มาให้ลูกหมีอ่าน เพราะนี่คืออาการที่ลูกหมีเป็นบ่อย ๆ
เมื่อใดก็ตามที่ได้ประสบพบพานหนุ่ม ๆ หล่อ ๆ
ลูกหมีบอกว่า ชอบนิยาย “ความฝันในหอแดง” (1755,
เฉาเสวี่ยฉิน) และ “เก้าอี้ขาวในห้องแดง” (1975, สุวรรณี สุคนธา)
มาก ๆ แม่หมีเลยซื้อ “หมีน้อยบนเตียงแดง” มาให้ลูกหมีอ่าน จะได้จบครบ TRILOGY
TRIPLE BILL FILM WISH LIST:
ANATOMY OF TIME (2021, Jakrawal Nilthamrong, A+30)
+ A USEFUL GHOST (2025, Ratchapoom Boonbunchachoke, A+30)
+ NARRATIVE (2025, Anocha Suwichakornpong, 49min, เรายังไม่ได้ดู)
ข้อมูลเกี่ยวกับ NARRATIVE จากเว็บไซต์ของ SEOUL MEDIACITY BIENNALE
Anocha Suwichakornpong’s films reveal how political trauma
moves like a spirit through our lives, unsettling what we see, hear, and
remember. She constructs a cinema of haunting, in which the historical violence
that is her subject is never depicted directly but instead runs through the
world of the film like a metaphysical disturbance.
Commissioned for the 13th Seoul Mediacity Biennale, Narrative stages
a rehearsal for a film about the fictional trial of those responsible for the
2010 massacre of pro-democracy protesters and civilians by military forces in
Bangkok. Filmed on the fifteenth anniversary of the event, as Thailand’s public
prosecutor continues to resist calls for a civic trial that would correct the
historical record, the testimony of eyewitnesses is interleaved with footage of
the making of the feature film for which Narrative is a sketch.
By revealing the artifice of her own project, the filmmaker
forces the viewer to reflect on how history is constructed. This does not
undermine art’s capacity to effect social change, but instead reminds us that
both “real” and “fictional” narratives depend for their credibility on
supporting constructs. It is the “official” histories that more often occlude
them, laying claim to a monopoly on truth in order to delegitimize any voice
that contradicts power.
DOUBLE BILL FILM WISH LIST:
MANGOSTEEN (2022, Tulapop Saenjaroen, A+30)
A USEFUL GHOST (2025, Ratchapoom Boonbunchachoke, A+30)
เพราะว่าหนังทั้งสองเรื่องเกี่ยวข้องกับโรงงาน,
เจ้าของโรงงาน, ความขัดแย้งระหว่างคนบางคนในโรงงาน และตัวละครที่ค่อย ๆ จางหายไป เหมือนกัน
55555
เมื่อวันอังคารเราทำหน้าที่เป็นไทยมุงที่ดี
คือเราไปดื่มกาแฟที่ชั้น 7 ของ ICON SIAM แล้วได้ยินเสียงคนกรี๊ดกร๊าดหนุ่ม
ๆ หล่อ ๆ เราก็เลยเดินไปถ่ายรูปหนุ่ม ๆ พวกนี้ ถึงแม้เราไม่รู้ว่าพวกเขาเป็นใคร
มีใครทราบบ้างไหมคะว่าหนุ่ม ๆ ในรูปที่ดิฉันถ่ายมาคือใครบ้าง 5555
คือดิฉันไม่รู้จักชื่อเสียงเรียงนามพวกเขา แต่เห็นหล่อดีก็เลยถ่ายรูปเก็บไว้ก่อน
No comments:
Post a Comment