Wednesday, July 19, 2006

mary ellen carroll

ถ้าจำไม่ผิด รู้สึกว่าจะเคยดูหนังตัวอย่าง SPIDER-MAN เวอร์ชันที่มีตึกแฝดเหมือนกัน เป็นหนังตัวอย่างที่ทำออกมาก่อนเกิดเหตุการณ์นั้น

ขอเพิ่มเติมชื่อหนังเพื่อให้น้อง merveillesxx ปวดหัวเล่นนะจ๊ะ

1.HOMECOMING (2005, JOE DANTE)
http://www.imdb.com/title/tt0643105/
http://www.villagevoice.com/film/0548,lim,70455,20.html

หนังผีดิบการเมืองที่เหมาะฉายควบคู่กับ LAND OF THE DEAD (B+) โดยหนังเรื่อง HOMECOMING นี้มีเนื้อหาเกี่ยวกับเหล่าทหารที่ตายในสงคราม แต่ลุกขึ้นมาจากหลุมศพเพื่อมาโหวตลงคะแนนเสียงขับไล่ประธานาธิบดีที่ส่งพวกเขาไปตายในสนามรบ

สิ่งที่น่าสนใจในหนังเรื่องนี้ก็คือว่า ในหนังมีตัวละครสำคัญคนหนึ่งที่เป็นแม่ของลูกชายที่ตายในสนามรบ แต่ก่อนที่หนังเรื่องนี้จะได้ออกฉาย ก็มีผู้หญิงชื่อ CINDY SHEEHAN ที่โด่งดังขึ้นมาในฐานะคุณแม่นักต่อต้านสงครามหลังจากลูกชายของเธอตาย และมีลักษณะคล้ายตัวละครในหนังมาก ดังนั้นพอบางคนได้ดูหนังเรื่อง HOMECOMING พวกเขาก็เลยเข้าใจผิดว่าตัวละครคนนี้ได้รับแรงบันดาลใจมาจาก CINDY SHEEHAN แต่ในความเป็นจริงแล้ว ตัวละครตัวนี้ถูกเขียนขึ้นก่อนที่ CINDY SHEEHAN จะโด่งดังขึ้นมา http://en.wikipedia.org/wiki/Cindy_Sheehan

"It was weird, because everybody said [of the war mother character], 'Oh, you based that on Cindy Sheehan!' It was just a coincidence, but I guess it was inevitable that somebody like that would show up."

อีกสิ่งที่โดดเด่นในหนังก็คือการประณามรัฐบาลสหรัฐชุดนี้อย่างตรงไปตรงมา โดยไม่ต้องอาศัยการตีความเข้าช่วยแต่อย่างใด

In an election year, dead veterans of the current conflict crawl out of their graves and stagger single-mindedly to voting booths so they can eject the president who sent them to fight a war.

“This is a horror story because most of the characters are Republicans," director Joe Dante announced.

Implicit in the film's unapologetic bluntness is a sickened urgency, an insistence that this is no time for subtlety.

"Somebody has to start making this kind of movie, this kind of statement. But everybody's afraid—it's uncommercial, people are going to be upset. Good, let them be upset. Why aren't people upset? Every minute, somebody's dying in this war, and for nothing. To establish a religious theocracy in Iraq? It doesn't seem to me quite worth it."


--ขอนอกเรื่องนะคะ พูดถึง CINDY SHEEHAN ซึ่งเป็นนักประท้วงหญิงชื่อดังในยุคสมัยของเราแล้ว ก็เลยนึกถึงแม่ชีนักประท้วงในอดีต เคยได้ยินว่าในอดีตมีแม่ชีและพระที่เรียกว่ากลุ่ม PLOWSHARES EIGHT ซึ่งเป็นนักต่อต้านสงคราม แม่ชีและนักบวชกลุ่มนี้เคยบุกเข้าไปในคลังเก็บอาวุธในรัฐเพนซิลเวเนียในเดือนก.ย.ปี 1980 และเทเลือดของตัวเองลงบนเอกสารขีปนาวุธลับ ต่อมาแม่ชีและนักบวชกลุ่มนี้ได้ถูกทางการสหรัฐจับกุมตัว และมีการนำเรื่องราวของแม่ชีและนักบวชกลุ่มนี้มาสร้างเป็นหนังชื่อ IN THE KING OF PRUSSIA (1982, EMILE DE ANTONIO)
http://www.imdb.com/title/tt0084130/

Dramatization of the trial of Christian anti-war activists, known collectively as the "Plowshares Eight". In September 1980, they broke into a General Electric weapons plant in King of Prussia, Pennsylvania, and in an act of protest against nuclear proliferation, poured vials of their own blood onto secret missle plans, burned other files, and damaged nosecones intended for nuclear missles. The direct-to-video production is intercut with clips from actual news coverage of the trial. The "Plowshares Eight" portray themselves in the production, and after taping was complete, reported to court for their imprisonment.

อ่านบทสัมภาษณ์ EMILE DE ANTONIO ได้ที่
http://www.sensesofcinema.com/contents/04/31/emile_de_antonio.html


2.นอกจากสงครามอิรักแล้ว เหตุการณ์ 9/11 ยังก่อให้เกิดยุคของ HOMELAND SECURITY ในสหรัฐ ที่มีการระวังความปลอดภัยภายในประเทศอย่างเข้มงวด ผู้กำกับหนังบางคนถูกตำรวจสหรัฐจับกุมไปสอบสวนหลังจากเห็นพวกเขาถือกล้องถ่ายวิดีโอเดินไปเดินมาในสถานที่สาธารณะ

RAKESH SHARMA ผู้กำกับหนังชื่อดังชาวอินเดียก็ถูกตำรวจสหรัฐจับกุมตัว อ่านข่าวนี้ได้ที่
http://www.tribuneindia.com/2006/20060112/world.htm#2

นอกจากนี้ ยุคของ HOMELAND SECURITY ยังอาจจะเป็นแรงบันดาลใจให้เกิดภาพยนตร์บางเรื่อง อย่างเช่นเรื่อง FEDERAL (2003, MARY ELLEN CARROLL) ซึ่งมีความยาว 24 ชั่วโมง โดยภาพยนตร์เรื่องนี้จับภาพของอาคารที่ทำการของรัฐบาลกลางสหรัฐในลอสแองเจลิสตั้งแต่เวลา 09.00 น.ของวันหนึ่งไปจนถึง 09.00 น.ของอีกวันหนึ่ง ซึ่งถือว่าเป็นการก้าวไปไกลกว่าหนังเรื่อง EMPIRE ของ ANDY WARHOL ที่จับภาพตึกเอ็มไพร์สเตทเป็นเวลาเพียงแค่ 8 ชั่วโมงเท่านั้น
http://www.villagevoice.com/film/0530,halter2,66234,20.html
http://www.e-flux.com/displayshow.php?file=message_1122040212.txt


กลุ่มหนังสารคดีน่าสนใจ

3.THE POWER OF NIGHTMARES: THE RISE OF THE POLITICS OF FEAR (2004, ADAM CURTIS)
http://www.villagevoice.com/film/0549,hoberman,70708,20.html
หนังสารคดีเรื่องนี้แสดงให้เห็นว่าผู้นำบางประเทศนำความกลัวผู้ก่อการร้ายมาใช้เป็นเครื่องมือในการแสวงหาประโยชน์เข้าใส่ตนเอง และหนังเรื่องนี้ยังได้รับการยกย่องว่าเหนือชั้นกว่า SYRIANA อีกด้วย

the most widely discussed docu agitprop since Fahrenheit 9/11, Adam Curtis's The Power of Nightmares takes a similarly confrontational stance toward Bush-world disorder. But the counter-narrative offered by this three-part, three-hour BBC account of the so-called war on terror is more complex and seductive.


At heart, Curtis's worldview feels closer to that of Don DeLillo than to Noam Chomsky.


4.MY COUNTRY, MY COUNTRY (2006, LAURA POITRAS)
หนังสารคดีเกี่ยวกับการเลือกตั้งในอิรัก

Gotham-based documaker Laura Poitras ("Flag Wars") comes up with a still-timely, quietly hard-hitting look at the Iraqi situation with "My Country, My Country," focusing on the lead-up to and outcome of the Jan. 30, 2005, Iraq election. Without commentary and shown largely from the point of view of a Baghdad medical doctor who's also a Sunni political candidate, the film makes broader points on current U.S. foreign policy through footage shot from as wide afield as Kurdistan to Fallujah, as well as in the capital.


5.THE CULT OF THE SUICIDE BOMBER (DAVID BETTY + KEVIN TOOLIS)
http://www.villagevoice.com/film/0622,atkinson,73369,20.html

หนังสารคดีเกี่ยวกับมือระเบิดพลีชีพที่เหมาะดูควบกับ PARADISE NOW

This is not the can't-we-get-along Arab-Persian world we see in most liberal nonfiction films, but a broader and helplessly apocalyptic view of an entire region crazed with anger, frustration, and bloodlust into objectifying death as a weapon, a cause for cosmic glory, and little else.


6.THE WAR TAPES (2006, DEBORAH SCRANTON)
http://www.imdb.com/title/tt0775566/
http://sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/c/a/2006/06/30/DDGIJJMFFN1.DTL&type=movies
หนังสารคดีเรื่องนี้ให้ทหารสหรัฐในอิรักถ่ายทำบันทึกภาพกันเอง ดังนั้นหนังจึงอาจจะออกมาดูลำเอียงเข้าข้างทหารสหรัฐ


The film is the product of a successful experiment to make a war documentary in an entirely new way. Filmmaker Deborah Scranton gave some New Hampshire National Guardsmen digital cameras, had them record whatever they wanted, and then she edited the results -- more than 1,000 hours distilled into a 97-minute film.

The results are revelatory, and yet not easily encapsulated or defined. On the most basic level, we get to see the war

7.DAMNED GUM (AMMAR SAAD)
http://au.news.yahoo.com/060707/11/zoxn.html
หนังสารคดีเกี่ยวกับชีวิตนักข่าวในกรุงแบกแดดหลังสงคราม

No comments: